BOOKING

ONLINE

Rules of Billiards

The Ten

9. DESÍTKA

Desítka je hlášená hra, která se hraje s deseti hranými koulemi, očíslovanými od jedné do deseti, a bílou hrací koulí. Koule se odehrávají vzestupně po číslech a koule s nejnižším číslem musí být zasažena bílou koulí, aby došlo k právoplatnému zasažení. Pokud je při platném rozstřelu potopená koule číslo deset, bude znovu nastavena na stůl a hráč pokračuje ve hře. Při každém strku lze ohlásit pouze jednu kouli, s výjimkou rozstřelu, kdy se nemusí ohlašovat žádná koule. (Viz 9.5 Hlášené strky a potápění koulí).

 

9.1 Určení rozstřelu

Hráč, který vyhraje tempo, si vybírá, kdo jako první rozstřelí. (Viz 1.2 Určení pořadí hry). Standardní formát je rozstřely střídat, ale Viz Předpis 16, následující rozstřely.

 

9.2 Stavění koulí na desítku

Hrané koule jsou uspořádány co nejblíž k sobě do tvaru trojúhelníku, jednička je na špici trojúhelníku a na zadním bodě a desítka je uprostřed trojúhelníku. Ostatní koule jsou umístěny do trojúhelníku zcela náhodně. (Viz směrnice 4 Stavění/Naklepávání koulí).

 

9.3 Platný rozstřel

Pro rozstřel platí následující pravidla:

a) S hrací koulí (bílou) se začíná v ruce za rozstřelovou čarou; a

b) Pokud není žádná koule potopená, přinejmenším čtyři hrané koule musejí dojet na jeden či více mantinelů, jinak je tento strk považovaný za faul (Viz. Směrnice 18, Požadavky na úvodní rozstřel).

 

9.4 Druhý strk – Push Out

Pokud nedojde při rozstřelu k žádnému faulu, hráč u stolu se může rozhodnout hrát jako další strk „push out“. Musí svůj záměr oznámit rozhodčímu a pak pro tento strk neplatí pravidla 6.2 Nesprávná koule jako první a 6.3 Po zásahu koule bez doteku mantinelu. Pokud nedojde při push outu k faulu, hráč na řadě se rozhoduje, kdo bude hrát dál. Koule číslo deset potopená při push outu se znovu nastavuje zpátky na stůl, a to bez postihu.

 

9.5 Hlášené strky a potápění koulí

Kdykoli se hráč pokouší potopit kouli (s výjimkou rozstřelu), musí strk ohlásit, pokud nejsou zřejmé, pro každý strk se musí označit zamýšlená koule a kapsa. Detaily strku, jako nárazy do mantinelů nebo srážky s dalšími koulemi či jejich potopení jsou irelevantní.

Aby se hlášený strk počítal, rozhodčí musí být spokojen, že byl proveden zamýšlený strk, takže pokud hrozí nějaká možnost záměny, např. při strcích o mantinel, kombinacích a podobných strcích, hráč u stolu by měl označit kouli a kapsu. Pokud si rozhodčí či soupeř nejsou jisti, jaký strk se bude hrát, mohou požádat o ohlášení.

 

9.6 Jistota

Hráč u stolu může po rozstřelu kdykoli ohlásit „jistotu“, která mu dovoluje zasáhnout legální hranou kouli, nepotopit žádnou kouli a ukončit svůj pobyt u stolu. Ovšem pokud hráč u stolu potopí platnou hranou kouli, hráč na řadě má možnost buď hrát strk z pozice, která vznikla, nebo hru předat zpátky svému protivníkovi. (Viz 9.7 Nesprávně potopené koule, který se také uplatňuje při jistotě).

 

9.7 Nesprávně potopené koule

Pokud hráč netrefí svou zamýšlenou kouli a kapsu a buď potopí ohlášenou kouli do nesprávné kapsy nebo potopí jinou kouli, jeho pobyt u stolu skončil a hráč na řadě má možnosti přijmout situaci, jak je, nebo hru předat zpátky protivníkovi.

 

9.8 Pokračování ve hře

Pokud hráč právoplatně potopí ohlášenou/označenou kouli během strku (s výjimkou push outu, viz 2.4 Druhý strk – Push out), všechny další koule, které byly potopeny, zůstávají v kapsách (s výjimkou desítky; viz 9.9 Nastavování koulí zpátky na stůl), a zůstává u stolu pro příští strk. Pokud hráč ohlásí a právoplatně potopí kouli číslo deset před tím, než se koule číslo deset stane poslední zbývající koulí na stole, je desítka znovu nastavena a hráč pokračuje ve hře. Pokud hráč nepotopí ohlášenou kouli nebo fauluje, hra přechází na soupeře, a pokud nedošlo k žádnému faulu, hráč, který přichází ke stolu, musí hrát s bílou koulí z místa, kde ji nechal předchozí hráč.

 

9.9 Nastavování koulí zpátky na stůl

Pokud je koule číslo deset potopena s faulem nebo při push outu, nebo náhodou spadne do špatné kapsy, či vyletí ze stolu, znovu se nastaví na stůl (Viz 1.4 Nastavování koulí zpátky na stůl). Na stůl se nikdy nenastavuje zpátky žádná jiná koule.

 

 

9.10 Standardní fauly

Pokud se hráč u stolu dopustí standardního faulu, hra přechází na jeho soupeře. Hrací koule (bílá) je v ruce a hráč, který přichází ke stolu, si ji může položit kamkoli na hrací plochu. (Viz 1.5 Bílá v ruce)

Níže jsou standardní fauly v desítce:

6.1 White in the pocket or stamped from the table

6.2 Nesprávná koule jako první. První hraná koule, do které narazí při každém strku bílá, musí být koule s nejnižším číslem, která na stole ještě je.

6.3 After contact without a boundary

6.4 Without feet on the ground

6.5 Koule vyražená ze stolu. Jediná vyražená koule, která se vrací na stůl, je koule číslo deset.

6.6 Player touches the ball

6.7 Double Hit / Sleeping Ball

6.8 Pushed push (space)

6.9 Balls still in motion

6.10 Poor placement of white

6.12 Tágo on the table

6.13 Playing out of turn

6.15 Stalling

6.16 Foul with a sluice

 

 

9.11 Závažné fauly

Pro 6.14 Tři po sobě následující fauly je postihem ztráta probíhající hry. Pro 6.17 Nesportovní chování rozhodčí zvolí vhodný trest podle povahy prohřešku.

 

9.12 Pat

Pokud dojde k patu, znovu rozstřeluje hráč, který rozstřeloval. (viz 1.12 Pat)

General rules

Fuly

The Eight

Nine

The Ten

The Fourteen